Fémallergia a fogászatban:

Az allergia az immunrendszerünk túlzott reakciója a különböző külső és belső behatásokra (allergénekre). Napjaink népbetegsége, mely számtalan formában keserítheti meg életünket. Tudjuk, hogy létezik táplálékallergia, pollenallergia, asztma, ekcéma. A populáció körében egyre gyakoribbak a különböző fémek okozta allergiás elváltozások is. Ennek oka egyrészt a fogászati kezelés során alkalmazott fémötvözetekben, másrészt az egyre divatosabbá váló fémékszerekben rejlik. A fogászati anyagok közül az amalgámtömések, a fix vagy kivehető fémalapú fogpótlások tartalmazzák ezeket az allergéneket.

A fémötvözetek alkotóelemei allergénként szerepelhetnek, ha a szájban oldódva az ötvözetről leváló fémionok a véráramon keresztül a szervezetbe jutnak. Különösen veszélyeztetettek azok a betegek, akiknek a szájában többféle fém egyszerre fordul elő. Ennek legmarkánsabb példája, amikor az amalgám és valamilyen nemesfém - többnyire arany - egymás mellett található. Ilyenkor a fémek közötti potenciálkülönbség következtében ionok szabadulnak fel, melyet kellemetlen tünetek kísérnek: a fémes íz, bizsergés, nyálfolyás, ínygyulladás, nyálkahártyafekély.

A fogpótlást viselőknél leggyakoribb a nikkel-túlérzékenység. Ennek egyszerű oka az, hogy ez a fém fordul elő legnagyobb mennyiségben a mindennapi használati tárgyainkban, így az ékszerekben, csatokban, fémgombokban, szemüvegkeretekben, de a fogpótlásokban is. A nikkelen kívül a króm, kobalt, higany, palládium, ezüst vagy réz a felelős a különböző allergiás panaszokért.

Fémallergia tünetei:
  1. Szájszárazság, esetenként fokozott nyálfolyás
  2. Nyelvbizsergés
  3. Nyálkahártyafekélyek megjelenése
  4. Szájégés
  5. Ínygyulladás, vérzés
  6. Hámvastagodás
  7. Szájkörüli bőr gyulladása, ekcémák
  8. Savanyú, fémes ízérzés
  9. Bőrkiütések
  10. Hajhullás
  11. Krónikus fáradtság, hőemelkedés
  12. Ismeretesek gyomor- és béltünetek is
A fenti panaszok észlelése esetén érdemes felkeresni fogorvosunkat, aki allergológiai illetve bőrgyógyászati vizsgálatra irányítja Önt. A diagnózist minden esetben szakorvos állítja fel, és ennek ismeretében fogorvosunk az Önnek legmegfelelőbb kezelést javasolja. Bizonyított esetekben csak olyan ötvözetből lehet fogpótlást készíteni, amely nem tartalmazza az allergizáló fémösszetevőt.
Higanyallergia esetén az amalgámtömések cseréje indokolt. Nikkel, kobalt és króm allergiák esetén az arany vázas, a teljes kerámia illetve cirkónium-oxidból készült koronákat és hidakat javasoljuk. Arany allergia esetén a legjobb megoldás a teljes kerámiából vagy a cirkónium-oxidból készült fogpótlás.
A fémmentes anyagok egyre nagyobb teret hódítanak a mai modern fogászatban, és esztétikai előnyük mellett az egyik legjobb tulajdonságuk, hogy nem váltanak ki allergiás reakciót. A teljes kerámiából, illetve cirkónium-oxidból készült fogpótlások nem tartalmaznak semmilyen fémösszetevőt.